marți, 8 ianuarie 2013

Mega Imagine Dubla




Anul trecut, in urma unor cercetari de piata, si a unor observatii asupra comportamentului distribuitorilor din alimentatie,  am inceput, impreuna cu echipa Gusturi Naturale, o cercetare asupra politicilor si comportamentului marilor distribuitori.

Am observat, in diverse demersuri, ca la sesizarea lipsurilor din comportamentul marilor distribuitori fata de consumator si fata de societate in general, responsabilitatea se disipeaza intre diverse entitati (distribuitori, furnizori, producatori, autoritati locale si centrale). Semnalarea acestor lipsuri la modul general, devine asfel filosofica si se pierde pe parcurs, intre explicatiile tuturor acestor entitati.
De aceea, am hotarat sa abordez, initial un caz cat mai concret, al celui mai mare retailer alimentar din mediul urban, anume Mega Image SA, membru al Delhaze Group (Belgia).

Am inceput sa adresez acestei corporatii intrebari firesti, referitoare la responsabilitatea sociala si transparenta trasabilitatii, semnaland situatii concrete, la care ni s-a raspuns vag sau deloc, facandu-se referire la confidentialitatea informatiilor, intr-o maniera defensiva, ba chiar am fost acuzati ca am lucra pentru concurenta.

Nu consideram cazul acestei corporatii a fi singular pe piata, dar asta nu exclude responsabilitatea individuala a fiecaruia dintre agentii economici. Argumentul asa fac toti nu isi are locul intr-o conversatie matura.

Am o experienta de 30 de ani, intr-un domeniu in care nu se poate face abstractie de la respectul pentru consumator sau de la reguli profesionale si va sigur ca nu voi accepta raspunsuri care evita intrebarea.
Deja am publicat un articol pe aceasta tema, al doilea va fi publicat in curand, iar conferinta de presa promisa este in curs de organizare. Am inceput acest demers ca jurnalist culinar si ca chef, interesat de alimentele naturale, dar il voi continua si in calitate de cetatean consumator, eventual in justitia romana si ulterior la institutiile europene. Astfel, invit toti membrii societatii civile, indiferent de domeniul in care activeaza, pe orice cetatean consumator interesat si constient, sa se alature acestei actiuni.

Puteti citi mai jos cererea scrisa, inmanata directorului de comunicare, personal, inca de vineri, 11 decembrie 2012, la care nu am primit vreun raspuns plauzibil pana astazi. Am primit un e-mail de la directorul de marketing, care aprecia ca scrisoarea are un ton ofensiv la adresa corporatiei. Recunosc, ce-i drept, ca m-am inspirat din ironia mesajelor de marketing, si am am dat un ton ironic intrebarilor, care, insa ele ating probleme sensibile.

Astept reactiile si comentariile tuturor, pe blog si pe pagina de facebook cu acelasi nume (Gusturi Naturale).

Buna ziua!

Ma numesc David Contant si sunt bucatar si jurnalist culinar pentru publicatiile Restograf si Gusturi Naturale. De curand, am lansat un program culinar si o campanie mediatica, prin care incurajez consumul 100% romanesc. De aceea, doresc sa mediatizez toate pozitiiile publice ce manifesta interes pentru produsele autentice si naturale din domeniul alimentar.

Apreciez aspectul atragator, prin culori vii si compartimentari bine gandite ale alimentelor, in magazinele Mega Image si pot spune ca aceasta este o schimbare in bine din punct de vedere al imaginii megazinului alimentar in Romania. Am  fost atras, deasemenea, de atitudinea Mega Image de promovare a alimentelor naturale si a micilor producatorilor romani, la care consimt si pentru care militez. De aceea, planuiesc publicarea unui articol si convocarea unei conferinte de presa pe aceasta tema. La scurt timp de la inceperea investigatiei jurnalistice, au aparut cateva intrebari, la care v-as ruga sa ma ajutati sa gasesc raspunsul:

Sunt atras de prezentare, catre produsele Mega Image: vitamine, slow food, bio, culoare si prospetime. 
Dupa ce ma conving imaginile, care sunt garantiile ca produsele corespund promisiunilor din imagine?  
Cum pot afla in ce locatie sunt produse si cu ce tehnici?
Care sunt datele de identificare ale producatorilor si furnizorilor asociati cu marca Gusturi Naturale?

Promiteti produse proaspete, "legume din gradina bunicului". Nu sunt oare aceeasi categorie de produse ca in restul distributiei de masa, dar cu o eticheta ecologica falsa?
Cum reusiti sa livrati in fiecare zi tone de produse proaspete, intr-o distributie de masa?
Cati bunici are Mega image, incat pot furniza din gradina lor, legume pentru aproximativ 200 de magazine? 
Oare fiecare magazin are bunicul propriu?

Care sunt termenii si conditiile prin care producatorii si furnizorii locali mici si mijlocii pot deveni parteneri Mega Image?
 De ce i se cere comision in avans unui funizor? 
De ce acestora nu li se returneaza mostrele, chiar daca acestea reprezinta sume considerabile? 
De ce nu sunt macar sunati inapoi pentru a fi informati despre procesul de selectie de catre departamentul de achizitii?

Piata Floreasca se inchide pentru a putea fi extinsa reteaua Mega Image. De acolo cumparam lactate, de la niste bunicute din nordul tarii, care veneau 700 de km pentru a castiga un venit. Acele bunicute vor deveni producatori parteneri Gusturi Romanesti, pentru a putea cumpara in continuare aceeasi caliatate, sau sunt doar cativa mari furnizori care beneficiaza de acest statut? 

O parcare si un parc de la periferia Bucurestiului, la iesrea spre Chitila, au fost desfiintate pentru a face loc unui magazin Mega Image, schimbare pentru care s-a recurs inclusiv la defrisarea copacilor din parc. Din proprietate publica, acel spatiu a devenit acum proprietate privata. 
Cum s-a intamplat asta?

Cum se aliniaza extinderea permanenta a retelei Mega Image la normele europene privind monopolul?
In urma monopolului impus de Mega Image in domeinul retail alimentar, cati tarani, mici producatori si mici comercianti, estimati ca ajung sub pragul saraciei in anul urmator?

Sunt magazine Mega Image chiar la 100 de metri distanta unul de celalalt, fiecare cu afisajul comercial aferent. Care sunt masurile pe care urmeaza sa le adoptati, pentu a va alinia la normele europene privind poluarea vizuala?

Care sunt politicele dumneavoastra in ceea ce priveste trasabilitatea produselor alimentare?

Din punct de vedere al imaginii, considerati ca aceasta este o atitudine este una pozitiva pentru sarbatorile de iarna?  

Un colaborator al publicatiei noastre, Gusturi Naturale, a incercat sa obtina raspunsuri la aceste intrebari, de la reprezentantii Mega Image. Directorul de Comunicare al Mega Image SRL, doamna Mihaela Blaj, ne-a informat ca, atat datele de identificare ale producatorilor si distribuitorilor de alimente, cat si originea sau tehnicile de productie, sunt confidenziale, comunicandu-ne numai zonele geografice aproximative, de provenienta a alimentelor, care nu sunt verificabile in niciun fel. Am mai aflat ca aceste detalii, pot fi puse la disponitia clientilor individuali, dar nu si a presei. Aspect, pentru care nu gasim o explicatie. Din pacate nu am aflat mai multe, convorbirea telefonica, fiid intrerupta brusc, din motive necunoscute noua. 
Am incercat sa urmarim traseul informatiilor pe care le-ar putea obtine un cetatean de rand, dar din magazin, ni s-au oferit datele de contact de la seviciul clienti, mai precis, ale doamnei Alexandra Raneti. [Am aflat ulterior ca informatia nu era corecta, doamna Alexandra Raneti, fiind subalterna doamnei Mihaela Blaj in acelasi departament. Deci, un raspuns diferit ar fi insemnat un conflict de interese major si indisciplina ierarhica]

Avand in vedere ca am pregatit deja un material jurnalistic cu datele pe care le avem la dispozitie si nu as dori sa il publicam fara a avea raspunsuri la intrebarile de mai sus si fara a obtine un punct de vedere din partea dumneavoastra, as aprecia, daca si dumneavoastra ati considera oportuna, o intravedere in care sa discutam aceste subiecte.

Pentru a fi mai explicit in argumentele deja expuse, va atasez fotogarafiile aferente anchetei jurnalistice.
Va multumesc anticipat si astept cat mai curand raspunsul dumneavoastra.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu